Oj vad det är många som har blivit intresserade av träning och hälsa helt plötsligt! Det är ju inte bara den vanliga önskan om att komma igång inför beach 2020 som satt fart på det här utan givetvis det förargliga viruset som har brett ut sig över världen.

Det har dels blivit en fråga om att man vill må bättre och hålla sig i form för att ha bättre motståndskraft, men lika mycket så handlar det om att många har fått mycket mer tid till övers och träning är en av de saker som får en att må bättre när det ställs krav på att man ska hålla sig fysiskt distanserad från andra.

Träna på rätt sätt för dina förutsättningar

Har du inte tränat så mycket på sistone är det viktigt att du sätter igång kroppen stegvis snarare än att chockstarta med ett hårt träningsprogram. Risken är då stor att du bara gör ett kort ryck och sedan tröttnar när du inte orkar följa den strikta regimen. Bättre är att istället sätta igång i små steg och sedan öka på. Börja med att promenera en stund varje dag och sen kan du börja byta ut ett till två pass mot annan träning.

Vilken träningsform du ska välja beror både på din kroppstyp och dina intressen. Det ska vara kul att träna, så passa på i början att prova lite olika träningsformer. Idag finns det mängder med gratisvideor på YouTube och många träningsprogram erbjuder gratis prova på-perioder under ett par veckor så att du kan känna på om träningsformen passar dig innan du binder upp dig på ett längre avtal. Utbudet för hemmaträning har bokstavligen exploderat de senaste veckorna på grund av coronakrisen, vilket självklart är till fördel för alla som vill hitta nya och roliga träningsformer som går att utföra hemma eller i naturen bara med hjälp av datorn eller mobilen.

Satsa på något som är enkelt och inte kräver en massa utrustning för att kunna börja. Vill du ha något lågintensivt så är yoga en jättebra träningsform som stärker kroppen inifrån och ut. De handlar inte om någon enkel stretching utan kroppen får sig en omgång, även om det inte handlar så mycket om flås och svettningar till att börja med (även om det finns mer intensiva former också). Vill du däremot få upp flåset rejält och samtidigt bygga muskler så är HIIT (högintensiv intervallträning) ett jättebra val, men börja med kortare program först. Det kan räcka med 5-10 minuter för att verkligen få upp pulsen. Det i kombination med att ta powerwalks får de flesta i form på kort tid.

Ät rätt för bästa prestation och återhämtning

Om du ska orka med att träna så är det viktigt att du äter regelbundet och att du äter ordentliga måltider. Småätande och snacks leder till usla resultat hur mycket du än tränar. Tips nummer ett är att planera din måltider för veckan. Det gör även att du bara handlar det som faktiskt behövs till dina måltider. Bättre för plånboken och även för hälsan då du inte behöver besöka mataffärer lika ofta.

För att få en extra boost inför ett träningspass kan det faktiskt vara bra att äta något med lite extra kolhydrater, men helst i en lite långsammare form som en fullkornsmüsli eller en fiberrik frukt som banan. Sockerfyllda energibars är inte nyttiga vad det än är för färgglatt tryck på förpackningen. Lär dig att kolla lite snabbt på näringsvärdena när du ska handla i butiken. Ett sockerinnehåll som överstiger läsk är helt enkelt inte nyttigt – även om produkten heter något med “sport”. En tallrik med fil, havregryn, bär och lite nötter är ett hundra gånger bättre alternativ.

Men den här artikeln ha inte plats för att gå in på detaljer kring vad exakt du bör äta. Följ istället länken här för bra tips på vad du bör äta före och efter träning för att få ut mesta möjliga och återhämta dig snabbt. De har även riktigt bra proteinpulver i olika format som kan hjälpa extra om man känner behov av en extra boost för musklerna (inte sponsrat, vi har själva köpt deras produkter till fullt pris och gillar både dem och några andra märken). Proteinpulver ansågs länge vara något för riktiga gym-nördar men nu förstår allt fler vilka fördelar det kan ge. Lätt att blanda i en smoothie eller yoghurten om morgonen eller som mellanmål.

Att äta något litet efter ditt träningspass kan hjälpa dig att undvika yrsel och även hjälpa dig att kickstarta återhämtningen. Men betoningen ligger på litet då effekten av träningen blir mindre om du vräker i dig mat direkt efteråt som helt ersätter eller ökar antalet kalorier som du just har bränt.

Träning för livet

Mer än korta mål som att komma i form till stranden för sommaren eller för att motverka att du känner dig uttråkad nu bör du se på den här chansen som att du kan hitta träning som blir en kompis för livet. Våra kroppar är gjorda för att röra på sig, inte sitta stilla i en soffa och glo på TV eller vid en dator och stressa med jobbet. Kom ihåg att det är fantastiskt nyttigt att bara vara ute och röra på sig i skogen eller i ditt närområde. Utforska nya platser, ta en cykeltur, utforska den där kullen med bästa utsikten över stan.

Du måste inte tänka att träning kräver särskilda kläder och en massa förberedelser utan varje gång du rör på dig räknas. Än bättre är förstås om du hittar en eller flera träningsformer som känns riktigt roliga. Förhoppningsvis känner du då att du vill fortsätta sen även när livet återgår till det mer normala och ännu bättre om det blir något som du vill göra under många år framåt. Kolla med dina vänner vad de har för tips, prova nya saker och lycka till!