Toppblogg för skönhet & hälsa

Lifeonaboard.se – Livet på ett bräde!

Välkommen till vår toppblogg med det senaste inom skönhet och hälsa. Vi granskar olika behandlingar, trender och nyheter på marknaden + tipsar om kul träningsevenemang, spännande lanseringar och ger dig tips som hjälper dig till en hälsosammare vardag.


Sidan är optimerad med hjälp av SEO-byrån Defiso Media AB.

Få din hund att må bra

Har du en hund som beter sig lite annorlunda än vanligt? En hund som kanske inte orkar lika mycket som tidigare, som mer än gärna lägger sig och vilar och vars päls saknar glans och lyster? Hundar är, precis som vi människor, beroende av att äta rätt mat och det hundfoder du lägger i hundskålen kan definitivt påverka din hund humör och energi. Att välja rätt hundfoder kan göra en enorm skillnad och ge dig en både gladare, piggare och mer välmående livskamrat. 

”Du är vad du äter”. Visst minns ni det programmet? Det handlade till mångt och mycket om att fel mat och fel vanor skapade problem för deltagaren. Genom rätt kost kunde man följa en resa mot ett mer hälsosamt liv och där deltagaren till slut stod med en en välmående kropp, ett friskare inte och en sundare ekonomi.

Detta programs andemening kan även användas då det gäller din hund. Det du som ägare lägger i hundskålen kommer nämligen att påverka din hunds hälsa och spela en stor roll i hur pass mycket levnadsglädje och energi den visar upp. Till skillnad från oss människor så kan din hund inte själv välja hundfoder och mat. Det är ditt ansvar, och det är ett ansvar som du måste ta på allvar.  

Hitta rätt hundfoder till din hund 

Att köpa hundfoder handlar om att se över en rad olika faktorer, för att det ska bli rätt. Hur gammal är din hund, vilken ras är det, hur mycket väger hunden – och vad är den idealiska vikten – samt finns det någonting som hunden kanske är allergisk mot? Man får vara beredd att prova sig fram. 

Det som försvårar valet av hundfoder är dels det faktum att det finns extremt många tillverkare på marknaden och att det dels också finns en uppsjö av olika hundfoder att välja mellan. Här kan vi nämna torrfoder, färskfoder och konserver som några exempel på vad du som ägare kan välja till din hund. Samtliga av dessa tre alternativ har för- och nackdelar.  

Man ska aldrig underskatta det faktum att hundfoder även handlar om en ekonomisk fråga. Färskfoder, som är dyrast, kanske är det som din hund föredrar rent smakmässigt, men det är å andra sidan ett hundfoder som kommer att kräva en lite större plånbok. För de allra flesta hundar så fungerar torrfoder toppen och där kan man också med fördel – och vid speciella tillfällen – addera lite färskfoder eller konserver. 

Se till att skapa sunda rutiner 

Det finns vissa indikationer som tyder på att din hund får fel mat. Övervikt är givet och samma sak gäller energi. Din hund ska bli pigg av det den äter – inte seg och håglös. Pälsen får lyster av rätt hundfoder och det är ytterligare en sak att hålla ögonen på. Ett råd är att rådfråga kunnig personal i djurbutiken eller exempelvis en veterinär om vilket foder som rekommenderas din hund och dennes ras. Det kan göra skillnad! 

Tänk även på att skapa sunda rutiner. Oavsett vilket foder du köper så är det måttlighet som gäller. Servera lagoma portioner och försök att undvika att ge hunden en massa mat vid bordet. En tiggande hund är aldrig trevligt och dessutom så tenderar vår fetare mat att sätta sig på fel ställen även på hunden. Det ökar dessutom risken för framtida sjukdomar. Lär din hund var den ska äta – och var ni övriga i familjen äter er mat. 

Hela familjens tandläkare i Solna

Det är praktiskt att ha samma tandläkare i familjen, så att alla känner sig hemmastadda där. När du ska gå dit med dina barn är de redan bekanta med tandläkaren i Solna och de vågar gå in där.

Även vi vuxna kan vara lite rädda för att gå till tandläkaren, fast vi försöker dölja det. Ibland kan det göra lite ont eller kännas obehagligt när man ska laga ett hål, men man går ändå dit för att få fina tänder. Vi vill också att barnen ska behålla tandhälsan, så vi går till tandläkaren med dem. Välj den praktik som ligger nära och där personalen är trevlig och hjälpsam. Då kan du exempelvis introducera dina barn hos en tandläkare i Solna.

Sagofigurer i taket eller klistermärken som present

Tandläkare har olika små saker för att få barnen att trivas med att gå dit. En glad fyraåring visar stolt upp klistermärken som hon har fått för att hon var så duktig och gapade stort hos tandläkaren. På en del mottagningar finns det kända sagofigurer målade i taket, så när man fäller ner undersökningsstolen kan barnet titta på bilderna.

Framför allt är det en god vana att gå till tandläkaren, och det är något man lär de små. De får också lära sig att borsta tänderna på rätt sätt. Tandläkaren visar olika tandborstar och berättar hur viktigt det är att man sköter sina tänder. De positiva känslorna med de första besöken hos tandläkaren ska ge motivation till att fortsätta att borsta noggrant.

Behöver du tandimplantat i Solna?

En fungerande tandrad är oerhört viktig för ditt välmående. Därför finns det tandimplantat i Solna för dig som bor i staden och behöver hjälp. Här kommer tips för hur du hittar rätt.

Har du hört talas om tandimplantat? Vet du vad det är? Det är helt enkelt nya tänder som tillverkas för att ersätta den tand du har tappat eller fått dra ut. I dag finns det moderna tandimplantat i Solna som gör att du kan ersätta vilken som helst av dina tänder. Och även ersätta tänder på platser där ditt käkben har tagit skada. Men hur hittar du rätt klinik och rätt tandimplantat för dig som bor i Solna? Det är inte så svårt som du kanske kan tro. Det handlar bara om att börja på rätt sätt.

Tandimplantat som sitter säkert

Du vet säkert om att tänder behövs för att kunna bita av mat och tugga den, så att tarmarna kan ta till sig alla näringsämnen. Troligen känner du även till de klassiska löständerna, där ett överbett eller underbett ersätts helt och hållet. En protes som går att ta ut. Men vad är då tandimplantat? Ett implantat är något som sitter fast i din mun och inte ska tas ut eller går att ta ut. Om det är något som du behöver så brukar det bästa sättet vara att börja hos din vanliga tandläkare. Eller så söker du upp en klinik som kan hjälpa dig. Då är du i goda händer, men får ändå alltid välja valfritt implantat.

Så botar du tunnhårigheten

Att vara tunnhårig kan lätt tära på självförtroendet. Istället för temporära lösningar rekommenderas istället en hårtransplantation för att få en större kalufs med lång hållbarhet.

Det är inte lätt att vara utan hår. Det ska gudarna veta. Inte blir det lättare heller av den konstanta förnedringen som sker via populärkultur. Vem minns till exempel inte Skalle-Pär från sagan om Ronja Rövardotter? Tänk att behöva identifieras av det faktum att du inte har något hår på huvudet. Ett annat exempel är Flint-Kalle från barnprogrammet “Bröderna Fluff”. Han stod i direkt kontrast till brödernas stora kalufser. En stor del av hela utgångspunkten för programmet är att Flint-Kalle, en flintskallig skurk och avundsjuk på brödernas stora kalufser, försöker återskapa en frisyr likt Bröderna Fluffs håruppsättning. Men kanske borde Flint-Kalle gräva ned stridsyxan och satsa på hårtransplantation, som faktiskt är en hållbarare lösning i längden.

Slipp peruk och tupé

Rent praktiskt går en hårtransplantation till på så sätt att du plockar hårsäckar från ett ställe på kroppen där du har ett överflöd av hår. Dessa fäster du sedan på den yta där du efterlyser just hår. Vanligen, och precis som behovet hos Flint-Kalle, på huvudet. Med hjälp av en hårtransplantation slipper du temporära, och ärligt talat ganska pinsamma, lösningar som peruker eller tupéer. Du slipper våndas över att hamna i svår motvind då tupén helt enkelt blåser av huvudet på dig. Underskatta inte vad lite hår kan göra för humöret. Flint-Kalle är väl det bästa exemplet på vad tunnhårighet kan göra med din personlighet. Mer om hårtransplantation på denna sida: advancedaesthetic.se

Håll Karius och Baktus på avstånd

Att gå till tandläkaren på regelbundna kontroller är viktigt. Det är minst lika viktigt att även borsta tänder och använda tandtråd dagligen för alla. En bra tandhälsa gör att man mår bra.

Att de litterära figurerna Karius och Baktus gillar att knata omkring i tänder och göra mysiga hål är en klassisk norsk saga. Sensmoralen är att man ska gå till tandläkaren och komma ihåg att dagligen borsta tänderna. Redan 1949 skrev Thorbjørn Egner sagan om Karius och Baktus som sedan dess har lärt barn hur viktig tandvården är för tänderna. Det finns vuxna som tycker att sagan är omodern och att barn blir rädda av att det springer omkring två tandtroll i munnen. För barn med härlig fantasi så kan de tycka det är roligt när föräldrarna jagar fiktiva tandtroll i munnen. Tandborsten är en polisbil vars borste alla tandtroll fastnar i. När man sköljer tandborsten efter avklarad tandborstning försvinner alla tandtroll i ett nafs.

Arbeta med tandhälsan på hemmaplan

Med hjälp av regelbundna tandläkarbesök kan man lära barnen en grundläggande tandvård. Andra saker man kan göra hemmavid mellan tandläkarbesöken är att hålla på mattider och inte småäta mellan de måltider man äter. Givetvis finns det inga regler utan undantag. Självklart är det okej att på sommaren äta en glass mellan målen ibland, eller få ta en fika. Men gör det till vardagslyx och inte något som händer varje dag. Godis får man självklart äta också, men håll det till en bestämd dag i veckan, för tändernas skull. Läs mer om tandläkare och hur du kan få hjälp på denna hemsida: tandläkaresolna.nu

Att jobba med sin dröm

När man funderar på karriärval faller de egna intressena ofta bort. Att leva sin dröm är i mångas ögon omöjligt. Men faktum är att det är fullt möjligt att jobba med sin så kallade “hobby”.

Frågar man om en person ska göra karriär av sin passion svarar de ofta ”nej det är ju bara min hobby”. Är man en av dessa ska man ta sig en funderare. Tänk på alla inom till exempel hälsosektorn. Många av dem började med att träna och hittade sedan sin väg i att lära andra att träna och må bättre. Eller så kanske de blev professionella idrottsutövare. En annan grupp är författare. Inte ett jobb man söker direkt, utan ett jobb som skapas av den som skriver.

När träningen är allt

Tillbringar du timmar på gymmet och i löpspåret? Tänker noga på hur du äter och vad kroppen mår bra av? Varför inte få betalt för det? Kanske inte genom att träna, men att guida andra i deras träning. Inspirera och motivera deltagarna att leva hälsosammare eller att uppnå andra mål med sin träning. Då finns det perfekta jobbet.

Man kan gå PT-utbildning i Stockholm och Göteborg. Att jobba som PT är både givande och ser till att man har mat på bordet. Tränar man själv en hel del har man redan fångat kunderna då de får en person att se upp till. Jobbet kan utvecklas i oändlighet. Ett exempel är att lägga till utbildning till kostrådgivare, då även kosten är något som man intresserar sig för som träningsfantast.

Vaccin stoppar smittspridning

Tack vare vaccin lever betydligt många fler människor än vad som annars hade levt. Man ser skillnad på de länder som inte är lika lyckligt lottade med vaccin, där förloras tyvärr många liv.

Vår kropp är fantastisk, den bör bli behandlad därefter. Den gör allt för att hålla oss friska. När vi får en sjukdom arbetar kroppen för att göra sig frisk. Det är inte alltid bara kroppens immunförsvar räcker till. Med hjälp av vaccin förstärker man immunförsvaret och kroppen blir helt plötsligt ännu lite starkare. Vi har många olika virus att ta oss igenom, vissa är värre än de andra. Just nu kämpas det dagligen mot viruset covid-19, forskarna arbetar för att få fram ett vaccin så vi människor kan gå säkra mot det.

Inte som förr i tiden

Idag har vi knappt någon kunskap om de sjukdomar som de olika virusen orsakar. Detta då vi levt så skyddat då vi länge varit skyddade av vaccin. Pratar man med äldre är de många som har historier om bekanta som gick bort i de olika sjukdomarna. Dessa sjukdomar finns kvar idag men tack vare vaccin är vi fortfarande skyddade mot dem. Du behöver själv ha koll på när dina vaccin ska fyllas på. Du kan göra din vaccinering i Malmö eller den stad du befinner dig i. Kontakta kliniken innan för att boka tid till din vaccinering. Detta gör man enkelt via vårdcentralen. Vill du har mer info om olika vaccin finns det mer info att läsa på internet.

Sköt din vaccinering

Din vaccinering är viktig. Se till att sköta den och fylla på den när det behövs. Vi lever skyddat idag och har inte bra koll på tidigare sjukdomar, och det är tack vare de vaccin vi har numera.

De flesta i Sverige följer ett vaccineringsprogram. Detta börjar vi med redan vid 3 månaders ålder, sedan tar vi vaccin igen vid 5 månader och 12 månader. Efter det har vi ett fullgott skydd mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib och hepatit B. Detta är något man sedan efter ca 20 år bör fylla på, vaccinet går annars ut och man går oskyddad. Vilket kanske inte är så jättebra.

Vaccin eller inte?

Många i Sverige gör valet att vaccinera sig och sina barn. Men det finns de som väljer att inte göra det. Vi har ingen lag i Sverige som säger att du måste vaccinera dig. Många menar att vaccin i sig medför mer risker än att inte vara vaccinerad. Detta är dock något många inte håller med om. Tack vare att vi har de vaccin vi har lever många människor, för att inte tala om spädbarn som är oskyddade och inte hunnit få ett ordentligt immunförsvar. Sjukdomar som kikhosta och mässling är väldigt ovanligt i Sverige idag tack vare att vi vaccinerar oss. Trots att de flesta i Sverige sköter sin vaccinering är det exempelvis många turister från andra länder som inte gör det, och på grund av detta tack vare det lever sjukdomen vidare. Det är många som inte har alls stor koll gällande detta. När det kommer till vaccin finns där hur mycket information som helst, och söker man på det får man upp väldigt mycket.

Vaccinera dig hos vårdcentralen

Står du utan ett vaccinskydd idag och behöver vaccinera dig? Kontakta din vårdcentral så hjälper de dig. Har du sedan tidigare inte utfört vaccinprogrammet kommer du få börja där. Annars är det som sagt vart tjugonde år man ska fylla på. Där finns även andra vaccin, och ska du till exempel ut och resa kan det krävas att du vaccinerar dig. Ska man resa till södra Europa är det vanligt att man vaccinerar sig mot hepatit och gulsot. Dessa vaccinationer behöver dock fyllas på efter hand. Följ vaccineringsråden och fyll på i tid. Det skyddar dig, stärker ditt immunförsvar och räddar liv. Vaccin är för alla, vare sig det är människor eller djur. Även för djuren är det viktigt att sköta vaccinering.

Vattkoppor hos barn och vuxna

Var du en av de som slapp de kliande, jobbiga vattkopporna som barn? Så skönt, kan man tänka. Men faktum är att det är bra att ha de där kopporna avklarade. Varför? Vad kan du göra nu? Läs och lär!

Vattkoppor är en virussjukdom. Det brukar ofta kallas för en barnsjukdom som man bör ha gått igenom som barn. Varför? Jo, för att den är så pass smittsam så att de flesta barn får den. Får man den som barn kommer man dessutom att drabbas mycket lindrigare än om man får den som vuxen. Det kan dock vara nog så jobbigt att genomgå den som barn, men alla reagerar lite olika. En del märker knappt av den, medan andra blir ordentligt sjuka. Även om den kan vara riktigt besvärlig för vissa är den i regel helt ofarlig för barn. Dock finns det undantag. Undantagen kan vara barn som på grund av någon annan sjukdom har ett sämre immunförsvar.

Vattkoppor som drabbar vuxna

Om man trots den höga smittsamheten undgår sjukdomen som barn kan man istället råka ut för den som vuxen. Får man den som vuxen är den som sagt inte alls lika lindrig. Symptomen brukar ofta bli jobbigare ju äldre man är när man drabbas, det är således skönt om man får den avklarad redan i tidiga år. Den kan vara riktigt tuff att få som vuxen och det kan ta flera veckor innan man blir frisk. Som vuxen bör man alltid söka vård om man smittas. Om man får vattkoppor när man är gravid, är risken för att fostret ska skadas eller få komplikationer mycket liten. Man kan däremot behöva få behandling för sjukdomen då.

Vaccinera mot vattkoppor

Idag finns det faktiskt ett vaccin mot vattkoppor. Vattkoppsvaccin ingår inte i det svenska vaccinationsprogrammet, så vill man ta det får man själv betala. Ett undantag är barn med försämrat immunförsvar på grund av någon annan sjukdom. Detta eftersom det är en stor risk för dem om de drabbas hårdare. Som vuxen kan man som sagt få rejäla besvär om man smittas. Det som är viktigt att komma ihåg är, att om man redan haft sjukdomen en gång kan man inte drabbas igen. Man blir alltså immun. Trots immunitet stannar viruset kvar i kroppen för alltid och kan orsaka bältros. Detta kan man även få om man tar vattkoppsvaccin, men då brukar bältrosen bli en mycket lindrigare variant istället.

Tips på vad man bör äta innan träning

Oj vad det är många som har blivit intresserade av träning och hälsa helt plötsligt! Det är ju inte bara den vanliga önskan om att komma igång inför beach 2020 som satt fart på det här utan givetvis det förargliga viruset som har brett ut sig över världen.

Det har dels blivit en fråga om att man vill må bättre och hålla sig i form för att ha bättre motståndskraft, men lika mycket så handlar det om att många har fått mycket mer tid till övers och träning är en av de saker som får en att må bättre när det ställs krav på att man ska hålla sig fysiskt distanserad från andra.

Träna på rätt sätt för dina förutsättningar

Har du inte tränat så mycket på sistone är det viktigt att du sätter igång kroppen stegvis snarare än att chockstarta med ett hårt träningsprogram. Risken är då stor att du bara gör ett kort ryck och sedan tröttnar när du inte orkar följa den strikta regimen. Bättre är att istället sätta igång i små steg och sedan öka på. Börja med att promenera en stund varje dag och sen kan du börja byta ut ett till två pass mot annan träning.

Vilken träningsform du ska välja beror både på din kroppstyp och dina intressen. Det ska vara kul att träna, så passa på i början att prova lite olika träningsformer. Idag finns det mängder med gratisvideor på YouTube och många träningsprogram erbjuder gratis prova på-perioder under ett par veckor så att du kan känna på om träningsformen passar dig innan du binder upp dig på ett längre avtal. Utbudet för hemmaträning har bokstavligen exploderat de senaste veckorna på grund av coronakrisen, vilket självklart är till fördel för alla som vill hitta nya och roliga träningsformer som går att utföra hemma eller i naturen bara med hjälp av datorn eller mobilen.

Satsa på något som är enkelt och inte kräver en massa utrustning för att kunna börja. Vill du ha något lågintensivt så är yoga en jättebra träningsform som stärker kroppen inifrån och ut. De handlar inte om någon enkel stretching utan kroppen får sig en omgång, även om det inte handlar så mycket om flås och svettningar till att börja med (även om det finns mer intensiva former också). Vill du däremot få upp flåset rejält och samtidigt bygga muskler så är HIIT (högintensiv intervallträning) ett jättebra val, men börja med kortare program först. Det kan räcka med 5-10 minuter för att verkligen få upp pulsen. Det i kombination med att ta powerwalks får de flesta i form på kort tid.

Ät rätt för bästa prestation och återhämtning

Om du ska orka med att träna så är det viktigt att du äter regelbundet och att du äter ordentliga måltider. Småätande och snacks leder till usla resultat hur mycket du än tränar. Tips nummer ett är att planera din måltider för veckan. Det gör även att du bara handlar det som faktiskt behövs till dina måltider. Bättre för plånboken och även för hälsan då du inte behöver besöka mataffärer lika ofta.

För att få en extra boost inför ett träningspass kan det faktiskt vara bra att äta något med lite extra kolhydrater, men helst i en lite långsammare form som en fullkornsmüsli eller en fiberrik frukt som banan. Sockerfyllda energibars är inte nyttiga vad det än är för färgglatt tryck på förpackningen. Lär dig att kolla lite snabbt på näringsvärdena när du ska handla i butiken. Ett sockerinnehåll som överstiger läsk är helt enkelt inte nyttigt – även om produkten heter något med “sport”. En tallrik med fil, havregryn, bär och lite nötter är ett hundra gånger bättre alternativ.

Men den här artikeln ha inte plats för att gå in på detaljer kring vad exakt du bör äta. Följ istället länken här för bra tips på vad du bör äta före och efter träning för att få ut mesta möjliga och återhämta dig snabbt. De har även riktigt bra proteinpulver i olika format som kan hjälpa extra om man känner behov av en extra boost för musklerna (inte sponsrat, vi har själva köpt deras produkter till fullt pris och gillar både dem och några andra märken). Proteinpulver ansågs länge vara något för riktiga gym-nördar men nu förstår allt fler vilka fördelar det kan ge. Lätt att blanda i en smoothie eller yoghurten om morgonen eller som mellanmål.

Att äta något litet efter ditt träningspass kan hjälpa dig att undvika yrsel och även hjälpa dig att kickstarta återhämtningen. Men betoningen ligger på litet då effekten av träningen blir mindre om du vräker i dig mat direkt efteråt som helt ersätter eller ökar antalet kalorier som du just har bränt.

Träning för livet

Mer än korta mål som att komma i form till stranden för sommaren eller för att motverka att du känner dig uttråkad nu bör du se på den här chansen som att du kan hitta träning som blir en kompis för livet. Våra kroppar är gjorda för att röra på sig, inte sitta stilla i en soffa och glo på TV eller vid en dator och stressa med jobbet. Kom ihåg att det är fantastiskt nyttigt att bara vara ute och röra på sig i skogen eller i ditt närområde. Utforska nya platser, ta en cykeltur, utforska den där kullen med bästa utsikten över stan.

Du måste inte tänka att träning kräver särskilda kläder och en massa förberedelser utan varje gång du rör på dig räknas. Än bättre är förstås om du hittar en eller flera träningsformer som känns riktigt roliga. Förhoppningsvis känner du då att du vill fortsätta sen även när livet återgår till det mer normala och ännu bättre om det blir något som du vill göra under många år framåt. Kolla med dina vänner vad de har för tips, prova nya saker och lycka till!